Chciałbym dołączyć do konkursu z modelem RWD-17W w skali 1:144. Myślę, że jako niedoszły samolot szkolny Morskiego Dywizjonu Lotniczego wybrany przeze mnie model się kwalifikuje

Krótki rys historyczny:
Wiosną 1938 roku Bronisław Żurakowski zaprojektował pływakową odmianę RWD-17 opartą na koncepcji inż. Stanisława Rogalskiego. Samolot posiadał okucia do standardowego podwozia i właśnie na takim podwoziu został oblatany 15.06.1938 roku.

Następnie w Pucku odbyły się kolejne starty i prototyp oblatano na pływakach. Samolot mógł służyć jako dwumiejscowy wodnosamolot szkolny i treningowy oraz jednomiejscowy akrobacyjny. Próby w locie w ITL wykazały, że jest łatwy i prawidłowy w pilotażu. Jedyne zastrzeżenia dotyczyły silnika który się przegrzewał.

W lutym 1939 r. Kierownictwo Marynarki Wojennej zamówiło w DWL dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku 5 RWD-17W jako samoloty szkolne. Zostały one oblatane w sierpniu 1939 r. i oczekiwały na transport do bazy MDL w Pucku. We wrześniu 3 z nich ewakuowano do Rumunii, gdzie były użytkowane przez lotnictwo rumuńskie. Z pozostałych w kraju dwóch uszkodzonych RWD-17W żaden nie nadawał się do użytku. Kadłub jednego z uszkodzonych samolotów Niemcy przewieźli do Poznania i pozostawili tam w 1945 r. Jego silnik znajduje się obecnie w Muzeum Techniki w Warszawie.

Prototyp RWD-17W, znajdujący się we wrześniu 1939 r. w Morskim Dywizjonie Lotniczym, został ewakuowany na Hel, gdzie zamaskowany w lesie przetrwał obronę Helu. Przed kapitulacją 30.09.1939 r. podczas próby ucieczki do Szwecji prototyp RWD-17W został zatopiony w wyniku nieudanego startu.
Co prawda poniższy inbox przedstawia żywiczne odlewy, ale zarówno matki wykonane ‘tradycyjnym’ scratchem jak również projekty do druku 3D zostały wykonane własnoręcznie przeze mnie


Pozdrawiam,
Marudek