PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Mecenas » wtorek, 29 grudnia 2020, 20:51

Tak mnie coś naszło na próbę dopasowania do siebie tych numerów. Poniżej przedstawiam moje skromne ustalenia na podstawie analizy zdjęć z netu i Monografii Lotniczych AJ-Pressu. Zamieściłem listę tylko tych maszyn, które widziałem na fotografiach i którym można przypisać nr ewidencyjny.

Ciekawa jest sytuacja "7" ze 112 eskadry, której moim zdaniem można przypisać dwa różne nr ewidencyjne. Możliwe, że maszyna z kogutem 7.47 została skreślona z ewidencji przed wrześniem i w jej miejsce wskoczyła 7.35, już z salamandrą.

Przy okazji godła z salamandrą - czy widzieliście jakieś zdjęcie samolotu wersji c z tym godłem?

Oczywiście zachęcam do uzupełniania i korygowania jeśli gdzieś coś nieprawidłowo polepiłem.


7.14 - 113 eskadra, nr boczny 4, nr podskrzydłowy „??-N”, uwagi: jasny pas na górze prawego skrzydła, podstawa fotokarabinu na lewym przednim zastrzale

7.19 – 113 eskadra, nr boczny 8, nr podskrzydłowy biały „??-N”, uwagi: jasny pas na górze lewego skrzydła zachodzący na dół kesonu, brak szachownicy na spodzie skrzydeł, fotokarabin na lewym przednim zastrzale, napis P.11a na stateczniku czarno-czerwony

7.22 – 111 eskadra, nr boczny 3, ppor. Palusińskiego (Monografie cz.2). Na fotografiach nr ewid. nie widoczny - wymieniony w literaturze, nr podskrzydłowy N/N.

7.23 - 111 eskadra, nr boczny 1, nr podskrzydłowy „N/N”, wg „Monografiach” cz.2 błędnie przypisano mu nr ewid. 7.27 natomiast nr 7.23 błędnie przypisano białej 2 z 113 eskadry

7.35 - 112 eskadra, nr boczny 7, nr podskrzydłowy czarny „712-N” uwagi: godło z salamandrą, numer boczny zbieżny z 7.47

7.44 - 112 eskadra, nr boczny 10, nr podskrzydłowy czarny „783-N”, uwagi: godło z salamandrą,

7.47 - 112 eskadra, nr boczny 7, nr podskrzydłowy biały „58-N” wg „Monografii cz.2”, uwagi: godło z kogutem, może być z zamalowaną biało szachownicą na sterze kierunku, numer boczny zbieżny z 7.35
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4759
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Reklama

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » wtorek, 29 grudnia 2020, 21:12

P-11c z salamandrą, to nr 2, 666-N, przeoczyłeś?
7.47 nr 7, ale 56-N/białe/ później nr 6 jak na okładce PKl, miał czarny numer 3-cyfrowy, ewakuowany do Rumunii
7.14 nr 4, 64-N
7.19 nr 8, 68-N
Bogdan Stanek
 
Posty: 579
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez kojot69 » wtorek, 29 grudnia 2020, 21:20

Avatar użytkownika
kojot69
 
Posty: 756
Dołączył(a): niedziela, 8 września 2019, 19:33

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Mecenas » wtorek, 29 grudnia 2020, 21:33

Dzięki za szybkie uzupełnienie.

Jeszcze można dopisać jednego:
7.20 - 114 eskadra, nr boczny 10, nr podskrzydłowy „422-N”
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4759
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Sparrow » środa, 30 grudnia 2020, 00:01

Mecenas napisał(a):7.22 – 111 eskadra, nr boczny 3, ppor. Palusińskiego (Monografie cz.2). Na fotografiach nr ewid. nie widoczny - wymieniony w literaturze, nr podskrzydłowy N/N.

Według "Polish Fighter Colours 1939 - 1947" str. 60, P.11a Palusińskiego miał numer podskrzydłowy 335-N, za to nie podają numeru seryjnego.
Sparrow
Avatar użytkownika
Sparrow
 
Posty: 601
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 14:08
Lokalizacja: Poznań

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » środa, 30 grudnia 2020, 10:42

Był, lata temu, w Skrzydlatej Polsce cykl plansz barwnych autorstwa T.J. Kowalskiego
i była tam przedstawiona: "3" ze 111-tej ale z numerem 7.18
Jest też fotografia "3" ze 111 em, na której zginął /Dragon?/ we Lwowie. Wg literatury, na foto nie widać, miał numer 7.3
Bogdan Stanek
 
Posty: 579
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Mecenas » środa, 30 grudnia 2020, 10:49

Odnośnie numeru 7.22 widziałem na jakimś forum, chyba Odkrywcy, odniesienie do literatury "Zielonka. Zapomniane lotnisko". Nie mam tej książki więc i nie mogę sprawdzić czy jest tam zdjęcie, przypis czy tylko informacja słowna. W dyskusji była też mowa o tym wypadku 7.3 we Lwowie, w którym zginął pilot. Na zdjęciu rozbitej maszyny ja się jednak nie dopatrzyłem numeru ewidencyjnego. Wieczorem poszukam linków jak wrócę do domu.

Edit:
Tutaj trafiłem na te informacje:
https://forum.odkrywca.pl/topic/755647- ... binezonie/
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4759
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez quest » środa, 30 grudnia 2020, 19:46

Informacje o 7.22 podał J. B. Cynk w PLN w boju wrześniowym. Czy to info było gdzieś wcześniej nie pamiętam.
W 111 Esk. była też 9 w tej wersji.
W książce W. Matusiaka poświęconej 303 sqn są zdjęcia 1 którą w auto przydzwonił Jasio Z. 7.13.
Pzdr
quest
 
Posty: 200
Dołączył(a): poniedziałek, 31 października 2011, 15:35

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Mecenas » środa, 30 grudnia 2020, 20:17

quest napisał(a):W 111 Esk. była też 9 w tej wersji.

Muszę sprawdzić, ale chyba też 6, tylko że zdjecie jest w locie z góry z prawej więc nie sposób zobaczyć nr ewid. ani podskrzydlowego.

W książce W. Matusiaka poświęconej 303 sqn są zdjęcia 1 którą w auto przydzwonił Jasio Z. 7.13.
Pzdr

Samolot chyba poszedł do kasacji. To by wyjaśniało kolejną 1 we wrześniu.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4759
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez quest » środa, 30 grudnia 2020, 21:06

Michale
9 - moim zdaniem maszyna zestrzelona lub postrzelona we wrześniu.
7.23 ma taki poremontowy krój cyfr więc całkiem możliwe.
Pozdrawiam
quest
 
Posty: 200
Dołączył(a): poniedziałek, 31 października 2011, 15:35

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez tatatusi » środa, 30 grudnia 2020, 22:12

R. Sawicki Marian i Marek Rogusz w książce "Zielonka zapomniane lotnisko września 1939" pod zdjęcie maszyny Palusińskiego podają, że nr seryjny był 7.22.
Skąd maja tą informację, można się tylko domyślać, może od Cynka.., ale to też nie jest 100%-we źródło.
Jeśli jednak wierzyć autorom i to domniemany numer "3" Palusińskiego ze 111.EM, to numer policyjny tej maszyny to 335-N.

Znalazłem jeszcze P.11a: d-cy 111.EM kpt. Gustawa Sidorowicza - biała 1 - 7.27 - zestrzelony 01.09.39 r. po południu w walce z dwoma Bf 109, ranny i poparzony zniósł podwozie na żelaznej bramie podczas awaryjnego lądowania.

Image
tatatusi
 
Posty: 91
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 14:18

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Mecenas » środa, 30 grudnia 2020, 22:24

tatatusi napisał(a):R. Sawicki Marian i Marek Rogusz w książce "Zielonka zapomniane lotnisko września 1939" pod zdjęcie maszyny Palusińskiego podają, że nr seryjny był 7.22.
Skąd maja tą informację, można się tylko domyślać, może od Cynka.., ale to też nie jest 100%-we źródło.
Jeśli jednak wierzyć autorom i to domniemany numer "3" Palusińskiego ze 111.EM, to numer policyjny tej maszyny to 335-N.

Znalazłem jeszcze P.11a: d-cy 111.EM kpt. Gustawa Sidorowicza - biała 1 - 7.27 - zestrzelony 01.09.39 r. po południu w walce z dwoma Bf 109, ranny i poparzony zniósł podwozie na żelaznej bramie podczas awaryjnego lądowania.

Image


Dzięki za wyjaśnienie i uzupełnienie. Numer 7.27 dla tej 1 jest nieprawidłowy. Zdjęcia kadłuba tego samolotu po zestrzeleniu wyraźnie pokazują numer 7.23.

Tu na forum Bogdan wstawił takie zdjęcie, na którym widać nr 7.23, godło i nr boczny.
https://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=3&t=85941&start=30
Obrazek
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4759
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez tatatusi » środa, 30 grudnia 2020, 22:31

Racja, nie doczytałem, mój błąd.
tatatusi
 
Posty: 91
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 14:18

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez tatatusi » środa, 30 grudnia 2020, 22:56

A ktoś wie, jaki numer miała ta maszyna ze 112.EM z godłem sprzed działań wojennych - biała 5, 454-N: porzucona prawdopodobnie na jednym z lotnisk Centrum Wyszkolenia Lotniczego w rejonie Dęblina.

Image

Istnieje jeszcze jedno ujęcie tego samolotu od prawej i na kołach, ale nie mogę go teraz zlokalizować...
tatatusi
 
Posty: 91
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 14:18

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez KayFranz » środa, 30 grudnia 2020, 23:09

Ojtam, ojtam. Jest więcej. Ale numer ewidencyjny - nadal tajemnica. Liczni Adolftouristen tam byli na zwiedzaniu, to może jakaś fota z tym numerem wypłynie.
A samolot ze 113 był. W każdym razie miał godło z "Puchatkiem".
Obrazek
Avatar użytkownika
KayFranz
 
Posty: 344
Dołączył(a): czwartek, 5 lutego 2009, 16:53
Lokalizacja: Pyrowe dwa dni do piątku

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości