PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez quest » piątek, 1 stycznia 2021, 16:43

Okej okej
Nie mówię nie. Wiem że ta maszyna jest przypisywana Brygadzie
Ja owe paski/kosy brałem za fragment gronostaja
Moje pierwsze skojarzenie to 44-J
O jakich przypadkach z numerami piszesz?
Na zdjęciu 9 ze 111 skrzydło leży w oddaleniu.
Pozdrawiam
quest
 
Posty: 200
Dołączył(a): poniedziałek, 31 października 2011, 15:35

Reklama

modele polskich samolotów

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » piątek, 1 stycznia 2021, 17:13

quest napisał(a):Okej okej
Nie mówię nie. Wiem że ta maszyna jest przypisywana Brygadzie
Ja owe paski/kosy brałem za fragment gronostaja
Moje pierwsze skojarzenie to 44-J
O jakich przypadkach z numerami piszesz?
Na zdjęciu 9 ze 111 skrzydło leży w oddaleniu.
Pozdrawiam

Ja piszę o tej z "Okuniewa"
Obrazek
Fakty za:
-3.9.39 lądował Szope w tym rejonie
-pozostałość godła
-nr 10 miał pod skrzydłem 40-N/białe/ a ten 140-N/czarne/ jedynka domalowana z przodu
-innych zdjęć 10-tki brak


Co do numeru "9", mam "w swojej tabelce" wpisane 9.41 ze pytajnikiem, nie pamiętam dlaczego.
Bogdan Stanek
 
Posty: 579
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez quest » piątek, 1 stycznia 2021, 17:36

Znalazłem tamten wątek
Faktycznie już wtedy miała to być 10 że 111.
Na tym zdjęciu które wkleiłeś teraz pomiędzy dwoma turystami nie widać śladu godła- przynajmniej ja nie widzę. Może to oznaczać że Niemcy zaczęli skrobać farbę.
Jedyny minus jaki widzę to chronologia zamalowania godła.
3 września to dla mnie za wcześnie. Ta akcja miała sie zacząc bodajże 6 wrzesnia.
Ktoś wcześniej pytał o numer policyjny 9 i stąd mój dopisek o skrzydle.
Przypomniało mi się jeszcze ze w Warszawie pozostała 7.29
Pozdrawiam serdecznie
quest
 
Posty: 200
Dołączył(a): poniedziałek, 31 października 2011, 15:35

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » piątek, 1 stycznia 2021, 20:46

Były jeszcze dwie P11a, remontowane w Lublinie?
Na pierwszej 7.30?
Obrazek
Była tam 1 sztuka P11c, skrzydła bardzo ciemne, wyglądają na malowane
Bogdan Stanek
 
Posty: 579
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Mecenas » poniedziałek, 4 stycznia 2021, 00:13

Coś mi siadł ten temat na żołądku. Do tej pory uznawałem wersję a za mało ciekawą, słabo uzbrojoną, wyprodukowaną w małej ilości. A tu się okazuje, że stoją za nią ciekawe historie i wcale nie była taka nieistotna we wrześniu 39'. Znam tylko jedno zdjęcie (Pawlak J.: Polskie Eskadry w latach 1918 –1939.) datowane na 1937 zrobione podobno w Sarnach, na którym widać P.11a z numerem 3. Godło niewidoczne, ale widać coś jakby wycinek białego okręgu. Na drugim samolocie żadne oznaczenia nie są widoczne. Patrząc na daty to prawie rok po pobycie Urbanowicza. Czy wiadomo coś na temat numerów identyfikujących samolot Urbanowicza, na którym stoczył on pojedynek z R-5?
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4759
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez tatatusi » wtorek, 5 stycznia 2021, 14:23

Image

Pytanie odnośnie powyższego zdjęcia: ten jaśniejszy fragment (paska?) nad szachownicą tej "trójki" ze 113.EM to pozostałość po oznakowaniu funkcyjnym takim jak np. na "dziesiątce" Dudwały? Taki wniosek wydaje się logiczny, ale nie jestem pewny...
tatatusi
 
Posty: 91
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 14:18

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Mecenas » wtorek, 5 stycznia 2021, 16:46

tatatusi napisał(a):Image

Pytanie odnośnie powyższego zdjęcia: ten jaśniejszy fragment (paska?) nad szachownicą tej "trójki" ze 113.EM to pozostałość po oznakowaniu funkcyjnym takim jak np. na "dziesiątce" Dudwały? Taki wniosek wydaje się logiczny, ale nie jestem pewny...

Ten w tle też ma taki pasek. Może to raczej oznaczenie klucza?
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4759
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez GrzeM » wtorek, 5 stycznia 2021, 16:59

tatatusi napisał(a):Image

Pytanie odnośnie powyższego zdjęcia: ten jaśniejszy fragment (paska?) nad szachownicą tej "trójki" ze 113.EM to pozostałość po oznakowaniu funkcyjnym takim jak np. na "dziesiątce" Dudwały? Taki wniosek wydaje się logiczny, ale nie jestem pewny...

Dudwała. On się nazywał Hieronim Dudwał.
Tak, myślę że ten pasek to to samo co na samolocie Dudwała. Nie jestem pewien czy to oznaczenie funkcyjne (bo coś za dużo tych jednakowych funkcji w eskadrze musiałoby być) czy jednak rodzaj szybkiej identyfikacji eskadry w dywizjonie, może na czas jakichś defilad lub ćwiczeń (maszyny 114 Eskadry miały analogiczne oznaczenia po drugiej stronie samolotu, w kolorze białym: lewa strona usterzenia, skrzydle i białe dekle lewego koła).

Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Tak przy okazji - nie spotkałem się z udokumentowanym fotograficznie takim oznaczeniem po innej niż "właściwa" strona (tzn. w 113 Eskadrze tylko prawa strona, w 114 Eskadrze lewa, nie odwrotnie i nie po obu stronach) - choć widziałem takie modele.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 2958
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Bogdan Stanek » wtorek, 5 stycznia 2021, 18:13

GrzeM napisał(a):
Tak przy okazji - nie spotkałem się z udokumentowanym fotograficznie takim oznaczeniem po innej niż "właściwa" strona (tzn. w 113 Eskadrze tylko prawa strona, w 114 Eskadrze lewa, nie odwrotnie i nie po obu stronach) - choć widziałem takie modele.

Jest (był) taki, jeden na pewno a może nawet dwa
Obrazek
Bogdan Stanek
 
Posty: 579
Dołączył(a): sobota, 17 września 2016, 16:07

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez GrzeM » wtorek, 5 stycznia 2021, 21:08

A to jest na pewno samolot z jakiejś eskadry? A nie sztabowy dywizjonu?
Poza tym czy tu nie mamy do czynienia z dwoma różnymi systemami oznaczeń (pasek na ogonie eskadrowy i pas skośny/zagłówek oznaczenie funkcyjne)?
Swoją drogą ciekawe czy na tym zdjęciu startujących ten samolot ma pasek na lewej stronie ogona (jeśli to jest ten sam samolot)?
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 2958
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez tatatusi » wtorek, 5 stycznia 2021, 21:55

GrzeM napisał(a):
tatatusi napisał(a):Image

Pytanie odnośnie powyższego zdjęcia: ten jaśniejszy fragment (paska?) nad szachownicą tej "trójki" ze 113.EM to pozostałość po oznakowaniu funkcyjnym takim jak np. na "dziesiątce" Dudwały? Taki wniosek wydaje się logiczny, ale nie jestem pewny...

Dudwała. On się nazywał Hieronim Dudwał.
Tak, myślę że ten pasek to to samo co na samolocie Dudwała. Nie jestem pewien czy to oznaczenie funkcyjne (bo coś za dużo tych jednakowych funkcji w eskadrze musiałoby być) czy jednak rodzaj szybkiej identyfikacji eskadry w dywizjonie, może na czas jakichś defilad lub ćwiczeń (maszyny 114 Eskadry miały analogiczne oznaczenia po drugiej stronie samolotu, w kolorze białym: lewa strona usterzenia, skrzydle i białe dekle lewego koła).


Masz rację, przepraszam. Pomimo bycia eks-małżonkiem polonistki zdarzają mi się jeszcze wpadki językowe :roll:
Nazwałem ten fragment paska mianem funkcyjnego stosując uproszczenie, co było oczywiście "mylnym błędem"; skłaniam się raczej ku Twoim przypuszczeniom, iż miały w powietrzu funkcję "porządkującą" formację.
Podobne metody oznakowania samolotów stosowali Japończycy w lotnictwie armijnym, gdzie zdecydowana większość maszyn nie posiadała radia.

Zastanawia mnie jednak niedokładność zamalowania tegoż paska, także na maszynie z tyłu, co widać na zdjęciu.
tatatusi
 
Posty: 91
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 14:18

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez GrzeM » wtorek, 5 stycznia 2021, 22:35

tatatusi napisał(a):Zastanawia mnie jednak niedokładność zamalowania tegoż paska, także na maszynie z tyłu, co widać na zdjęciu.

No właśnie - gdyby był tylko jeden taki, to powiedziałbym że przełożyli ster z innego po jakimś uszkodzeniu. A tak?
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 2958
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 23:39

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez tatatusi » wtorek, 5 stycznia 2021, 23:56

GrzeM napisał(a):
tatatusi napisał(a):Zastanawia mnie jednak niedokładność zamalowania tegoż paska, także na maszynie z tyłu, co widać na zdjęciu.

No właśnie - gdyby był tylko jeden taki, to powiedziałbym że przełożyli ster z innego po jakimś uszkodzeniu. A tak?


A może w ramach przygotowań do wojny zaczęto likwidować niepotrzebny "system"?
Z drugiej strony pas na prawym płacie wciąż jest widoczny po 1 września na paru maszynach 113.EM...
tatatusi
 
Posty: 91
Dołączył(a): niedziela, 10 listopada 2019, 14:18

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Mecenas » piątek, 8 stycznia 2021, 10:24

W książce Matusiaka o 303cim jest fajne zdjęcie "7" z 111 eskadry z godłem na burcie i napisem KOP na stateczniku. Napis KOP na stateczniku pojawił się na wiosnę 1937 roku co pozwala z grubsza datować zdjęcie. Czy w czasie delegacji samolotu na pogranicze numer podskrzydłowy był zamalowywany?

W tej samej publikacji jest też zdjęcie, o którym wcześniej wspominałem - trzech pilotów przy samolocie a na drugim planie maszyna z nr 3. Pilot z lewej jest podpisany jako Wojciech Januszewicz. I to zdjęcie też jest datowane na 1937 rok. Czy zatem 3 i 7 były w tym samym czasie wysłane do pilnowania wschodniej granicy?
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4759
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Re: PZL P.11a - nr ewidencyjne, boczne, podskrzydłowe

Postprzez Mecenas » niedziela, 10 stycznia 2021, 20:32

Scaliłem informacje dopisując Wasze uzupełnienia i komentarze.

7.3 - 111 eskadra, nr boczny 3, nr podskrzydłowy N/N, uwagi: samolot rozbity 29.05.1936 we Lwowie, por. Józef Drogoń zginął

7.8? - 111 eskadra, nr boczny 9, nr podskrzydłowy N/N

7.13 - 111 eskadra, nr boczny 1, nr podskrzydłowy N/N, uwagi: samolot rozbity przez Jana Zumbacha w kolizji z samochodem

7.14 - 113 eskadra, nr boczny 4, nr podskrzydłowy „64-N”, uwagi: jasny pas na górze prawego skrzydła, podstawa fotokarabinu na lewym przednim zastrzale

7.19 – 113 eskadra, nr boczny 8, nr podskrzydłowy biały „68-N”, uwagi: jasny pas na górze lewego skrzydła zachodzący na dół kesonu, brak szachownicy na spodzie skrzydeł, fotokarabin na lewym przednim zastrzale, napis P.11a na stateczniku czarno-czerwony

7.20 - 114 eskadra, nr boczny 10, nr podskrzydłowy „422-N”

7.22 – 111 eskadra, nr boczny 3, ppor. Palusińskiego (Monografie cz.2), nr podskrzydłowy 335-N

7.23 - 111 eskadra, nr boczny 1, nr podskrzydłowy „N/N”, wg „Monografii” cz.2 błędnie przypisano mu nr ewid. 7.27 natomiast nr 7.23 błędnie przypisano białej 2 z 113 eskadry

7.29 – kadłub na wrakowisku sprzętu z 1939', brak innych informacji.

7.33 - 114 eskadra, Kapral nadterminowy Teofil Stola, urodzony w Lublinie, będąc pilotem 114 EM zginął nad Raszynem /k. Warszawy w dniu 8.VII.1936 r. o godzinie 12, gdy lecąc na P.11a nr 7.33 zderzył się z drugą maszyną z szyku. Pochowany na cmentarzu wojskowym w Lublinie. (A. Popiel "Pamięci poległych lotników 1933- 1939”), nr boczny 3, godło z jaskółką

7.35 - 112 eskadra, nr boczny 7, nr podskrzydłowy czarny „712-N” uwagi: godło z salamandrą

7.44 - 112 eskadra, nr boczny 10, nr podskrzydłowy czarny „783-N”, uwagi: godło z salamandrą,

7.47 - 112 eskadra, nr boczny 7, nr podskrzydłowy biały „56-N” wg „Monografii cz.2”, uwagi: godło z kogutem, może być z zamalowaną na biało szachownicą na sterze kierunku. Później nr boczny zmieniony na 6 a podskrzydłowy na trzycyfrowy.
Pozdrawiam,
Michał Sindera
Avatar użytkownika
Mecenas

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 4759
Dołączył(a): wtorek, 14 kwietnia 2009, 15:01
Lokalizacja: Bytom/Katowice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości